השפעת אורח החיים על הבריאות

השפעת אורח החיים על הבריאות

סגנון חיים היא דרך שמשמשת אנשים, קבוצות ואומות והיא נוצרת בקונטקסט גיאוגרפי, כלכלי, פוליטי, תרבותי ודת ספציפיים. סגנון חיים מתייחס למאפיינים של תושבי אזור בזמן ובמקום מיוחדים. זה כולל התנהגויות ותפקודים יומיומיים של אנשים בעבודה, פעילויות, כיף ודיאטה.

בעשורים האחרונים, סגנון החיים כגורם חשוב לבריאות הינו נושא שמעסיק חוקרים רבים. על פי ארגון הבריאות העולמי, 60% מהגורמים הקשורים לבריאות הפרט ואיכות החיים שלהם מתואמים לאורח חיים. מיליוני אנשים מנהלים אורח חיים לא בריא. מכאן שהם נתקלים במחלות, נכות ואפילו מוות. בעיות כמו מחלות מטבוליות, בעיות מפרקים ושלד, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, עודף משקל, אלימות וכן הלאה, יכולות להיגרם מאורח חיים לא בריא. יש לשקול מאוד את הקשר בין סגנון חיים ובריאות.

כיום חלו שינויים נרחבים בחייהם של כל האנשים. תזונה לא בריאה, עישון, צריכת אלכוהול, שימוש בסמים, לחץ וכדומה, הם המצגות של אורח חיים לא בריא בהן הן משמשות כסגנון דומיננטי לאורח החיים. חוץ מזה, חיי האזרחים מתמודדים עם אתגרים חדשים. למשל, טכנולוגיות חדשות המתעוררות בתחום ה- IT כמו רשתות תקשורת וירטואליות מובילות את עולמנו לאתגר גדול המאיים על בריאותם הפיזית והנפשית של אנשים. האתגר הוא שימוש יתר ושימוש לא נכון בטכנולוגיה.

לכן, על פי המחקרים הקיימים, ניתן לומר כי: לאורח החיים השפעה משמעותית על בריאותו הגופנית והנפשית של האדם. ישנן צורות שונות של השפעות כאלה. ההסכמה באתניות מסוימת היא צורה דומיננטית של סגנון חיים אשר מובילה להפרעות הגנטיות. רפורמציה באורח חיים לא בריא זה מהווה גורם מונע להפחתת שיעור המחלות הגנטיות. במדינות מסוימות שימוש יתר בסמים הוא סגנון חיים לא בריא. איראן היא אחת מ 20 המדינות המשתמשות ביותר תרופות. הם מעדיפים תרופות על פני התערבות אחרת. יתר על כן, ב 15-40% מהמקרים הם משתמשים בתרופות ללא מרשם רופא. במשככי כאבים, טיפות עיניים ואנטיביוטיקה יש הכי הרבה שימוש באיראן. אמנם לתרופות עצמיות כמו אנטיביוטיקה השפעה שלילית על מערכת החיסון, אם האדם היה מושפע מהזיהום, האנטיביוטיקה לא תהיה יעילה בטיפול. בסך הכל, 10 אחוזים מהסובלים מתרופות עצמית יחוו סיבוכים קשים כמו עמידות לתרופות. לפעמים אלרגיה לתרופות כה חמורה שהיא יכולה לגרום למוות .

לבסוף, ניתן לסווג משתנים של אורח חיים המשפיעים על בריאות בחלק מהפריטים:

מדד תזונה ומסת גוף (BMI): הדיאטה היא הגורם הגדול ביותר באורח החיים וקיימת קשר ישיר וחיובי לבריאות. תזונה לקויה והשלכותיה כמו השמנת יתר היא הבעיה הבריאה הנפוצה בחברות עירוניות. ניתן למדוד אורח חיים לא בריא על ידי BMI. אורח חיים אורבני מוביל לבעיות תזונה כמו שימוש במזון מהיר ומזון לקוי, ומגביר בעיות כמו לב וכלי דם (5).

פעילות גופנית: לטיפול בבעיות בריאות כלליות התרגיל כלול בסגנון החיים. התרגיל המתמשך יחד עם תזונה בריאה מגביר את הבריאות. חלק מהמחקרים מדגישים את הקשר בין סגנון חיים פעיל לאושר.

שינה: אחד בסיסי החיים הבריאים הוא השינה. שינה לא יכולה להיות נפרדת מהחיים. להפרעות שינה מספר השלכות חברתיות, פסיכולוגיות, כלכליות ובריאות. סגנון חיים עלול להשפיע על שינה ולשינה יש השפעה ברורה על הבריאות הנפשית והגופנית.

התנהגות מינית: קשר מיני רגיל הוא הכרחי בחיים בריאים. תפקוד לקוי של יחסי מין הוא הבעיה של מרבית החברות ויש לו השפעה משמעותית על הבריאות הנפשית והגופנית. ניתן לומר כי יחסי מין לא מתפקדים עלולים לגרום לבעיות משפחתיות שונות או למחלות הקשורות למין כמו; איידס

שימוש לרעה בסמים: התמכרות נחשבת לסגנון חיים לא בריא. עישון ושימוש בחומר אחר עלולים לגרום לבעיות שונות; מחלות לב וכלי דם, אסטמה, סרטן, פגיעה מוחית. על פי מחקרי הכעס שנערכו באיראן, 43% מהנשים ו 64% מהגברים חווים שימוש בבועת האבל. מחקר אורכי מראה כי 30% מהאנשים בין הגילאים 18–65 מעשנים סיגריה לצמיתות.

שימוש לרעה בתרופות: זוהי צורה נפוצה של שימוש בתרופות באיראן והיא נחשבת לסגנון חיים לא בריא. התנהגויות לא בריאות בשימוש בתרופות הן כדלקמן: טיפול עצמי, שיתוף תרופות, שימוש בתרופות ללא מרשם, מרשם של יותר מדי תרופות, מרשם המספר הגדול של כל תרופה, תרופות מיותרות, כתב יד רע במרשם, התעלמות מהתרופות הסותרות, התעלמות מ השפעות מזיקות של תרופות, ללא הסבר על השפעות התרופות.